torsdag 23 februari 2012

spenat & stevia.


fröpåsar från runåbergs fröer.


spenat är en av de bästa grönsakerna jag vet,

funkar både att äta rå i sallader samt kokt. den innehåller en massa vitaminer och har en mild smak som passar till det mesta. dock bör man inte äta spenat precis varenda dag, då den också innehåller nitrat och oxalsyra, som kan vara skadligt för kroppen i större mängd.


i år försöker jag mig på att odla tre olika slags spenat, en vanlig lågväxande spenat samt två klättrande sorter; röd malabarspenat och rankspenat. malabarspenat gillar värme och kan bli upp mot 3 m om den trivs, rankspenat är en perenn växt som i sinom tid kan bli 4 m (men som växer långsamt det första året).


stevia, måste jag pröva, även om jag har hört att den kan vara knepig att ha att göra med. det är en intressant växt vars blad kan användas som sockerersättning, en halv tesked torkade steviablad motsvarar 2 dl vitt socker. den blev nyligen godkänd av EU som sötningsmedel.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar