onsdag 15 februari 2012

såplaner II/grönsaker.


grönsaksplanerande.

äntligen, är fröbeställningen inskickad!

det blev en hel del (det är inte för inte som jag jobbar som säsongare i en botanisk trädgård-

jag gillar mångfald). sedan får man se hur mycket som behagar växa/

klarar sig undan sniglar och annat otyg.


så, till det som egentligen kommer vara beståndsdelen, grönsaker!

där har jag valt sådant som jag själv tycker om att äta (ex. potatis, lök, morötter, & spenat) och sådant som för mig är nytt och därför intressant att provodla. det mesta är sådant som inte behöver förgros, utan kan sås på friland (med vissa undantag).


i provodlings-kategorin (vilket egentligen innefattar det mesta i grönsaksväg) finns en hel del alternativ till sallad/spenat: trädgårdsportlak & vinterportlak, strandkämpar, vårgyllen & shungiku. flera av dessa sägs också vara möjliga att odla inomhus året runt. en annan växt som jag hoppas vill gro är bärmålla. en märklig mållaväxt som har bär som liknar smultron och blad som smakar spenat.


av de tjugotal grönsaksväxter som jag har valt är det bara rosenböna, sockerärt och röd perilla som jag har odlat tidigare. röd perilla eller bladmynta eller shiso, som den också kallas, räknas kanske mer till kryddor, men kan användas i sallader. den har en mild kryddig smak och en dekorativ rödlila färg.



7 kommentarer:

  1. Så underbart att läsa om dina odlingsplaner! Jag har inte ens tänkt på vad jag ska odla i sommar, eftersom jag har så mycket att tänka på nu. Men nånting måste det bli, naturligtvis! Jag var väldigt nyfiken på bärmållan förra året, sen blev det inte av att jag köpte fröna. Den verkar så spännande! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. kan se hur många frön det finns i fröpåsen sen (för bärmålla), finns det många kan du ju få några! dock hört att den är lite knepig att fröså, så man får se vad det blir:)

      Radera
  2. Snällt! Hoppas att du lyckas med den! :)

    SvaraRadera
  3. Intressant blogg att följa då jag just är i färd med att bygga upp en trädgårdsterapiverksamhet för psykospatienter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ok, låter spännande! hur långt har du kommit i planerna?

      Radera
  4. Jag odlade bärmålla förra året. Färgstarka bär, men de smakade ärligt talat inget vidare :) Fin blogg förresten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! ajdå, vad synd att bären inte smakar nåt speciellt. hoppas dock att någon målla behagar dyka upp ändå:)

      Radera