måndag 20 februari 2012

fröpost.


blötlagda jordmandel- och vattenpepparfrön.


ett skramlande paket fanns i brevlådan idag,

innehållande de flesta av fröerna som jag har beställt.


flertalet fröer ska sås lite senare, runt mars/april, men några kan man börja med nu, enligt fröpåsen. till exempel anisisop, citronmålla, vattenpeppar & jordmandlar. anisisop är en perenn växt med aromatiskt bladverk och blålila blommor, citronmålla (som också kallas epazote) kan användas som krydda och te, vattenpeppar är en krydda som kan odlas i kruka året runt och jordmandel är ett halvgräs som bildar ätliga små knölar.


jag har försökt begränsa mig med att inte odla allt för många växter som behöver förgro inomhus- detta för att jag har värsta tänkbara odlingsläget, dvs., ett norrfönster.

då jag inte heller känner mig förmögen nog för att skaffa extrabelysning, så får det gå som det går.

det blir ett experiment i sig!


och vill inget ta sig inomhus,

så får jag hoppas på frilandsväxterna:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar