tisdag 14 februari 2012

såplaner I/blommor.





1: anisisop ´astello indigo´, 2: rosenböna, 3: sommarrudbeckia ´moreno´
4: slöjsilja, 5: kranskrage, 6: blå snokört
7: dvärgkrasse ´alaska salmon´, 8: kamomill, 9: ringblomma ´neon´
10: solros ´firecracker´, 11: blåmåra, 12: ringblomma ´pacific beauty´
(bilder lånade från impecta, runåbergs fröer, odla.nu)


när jag först började planera vilka växter som jag ska odla på lotten, vart det inte alls

blommor

jag tänkte på, utan i första hand grönsaker av olika slag. potatis, morötter, salladsväxter, sockerärtor & bondbönor m.m.


sedan tittar man på frösidor, börjar leka med färger, kan inte motstå. tänker på sommarblommor i en vas, humlor och fjärilar och dofter.

som kamomill till exempel. minns ännu doften av det stora kamomillfältet vid wij trädgårdar, tung och söt innan man kom fram till skolbyggnaden.


flera av växterna ovan är ätliga; kamomill, kranskrage och anisisop kan användas som te,

ringblomma, dvärgkrasse och solros kan blandas i sallader, rosenbönans bönbaljor är ätliga efter kokning. övriga blommor är främst till prydnad och som insektsfrämjare.



2 kommentarer:

  1. Anisisopen är en av mina favoriter. Jag älskar att gnugga bladen och känna lakritsdoften, och kommer alltid att förnippa den med farmor, som har den i sin trädgård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag tycker om växter som har fler funktioner än att bara vara "vackra". om jag får en egen trädgård någon gång lär det finnas mycket kryddväxter i den.

      Radera