söndag 4 mars 2012

frost, ödetomter.



1.vägen till.. 2.ödetomten, med gamla fruktträd. 3.en jordkällare med mintgrön dörr.

4.hallonsnår och träbänkar.


mornar med frost eller dimma ute, får jag som julaftonpirr i magen. vill bara ut, så fort jag kan!

uppleva det, innan det snart försvinner iväg med dagen.

denna morgon var det frost, skyndade iväg när det ljusnat, genom villasamhället, skogen, över fälten och förbi hästhagarna. mot ödetomten.


ödetomter är något som har fascinerat mig länge. vart jag än bor är det alltid lika roligt att ramla på resterna av det som en gång varit en trädgård.

kanske ser man en husgrund, en grindstolpe, några gamla fruktträd, en förvildad häck.

tittar man närmare finns det ofta vintergröna som täcker delar av marken, hjärtbergenia och syrener i ett snår. och mycket annat, om inte gräset har kvävt alltihop.

det är intressant att fundera över trädgårdens historia, vem har en gång bott här och vad hände sedan?


några ödetomter som jag besökte i uppsala hade ett rätt dramatiskt öde, fick jag höra. på den platsen hade det tidigare varit ett sommarstugeområde, ända till en 15-20 år sedan då en pyroman började härja i området. hus efter hus brändes ner, till slut fanns det bara en boende kvar, som gav upp av rädsla och flyttade därifrån.

inget hus finns kvar idag, men tomterna lever vidare. med fruktträd och hallon, silverbuskar som skjuter skott överallt, tåliga perenner och långa häckar med lilablommande syrén.


hur denna tomt ser ut, under frost och snö, vet jag inte än.

det återstår att se när våren dyker upp..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar