onsdag 14 mars 2012

sådduppdatering.

jordmandel och röd malabarspenat.


sakta, börjar det dyka upp lite mer i krukorna.

malabarspenaten växer på, liksom små jordmandelstrån. anisisopen är omplanterad och citronmållans alla frön gror villigt, men växer långsamt. citrongräset som jag har i ett vattenglas har börjat få rötter och kan snart planteras i en kruka.


vattenpeppar och prydnadsbanan finns det dock inget spår av. prydnadsbanan kan i och för sig ta flera månader på sig att gro, men föregående år dök den inte upp heller, kan vara för gamla frön. vattenpepparn ska jag pröva att så senare igen, ifall inget händer.


har sått lite nytt som jag väntar på, samt

mottagit spännande fröbrev från emma & inger, tack för det! :)


och nu är kontraktet påskrivet, till lott nr 66!

längtar tills jorden blir grävbar.



2 kommentarer:

  1. Intressant! Är det helt enkelt ett citrongräs från mataffären som du har satt i vatten? :)
    Prydnadsbanan lät spännande. Kom på, att en gång skickade jag efter frön till en slags dvärgbananplanta som skulle få små lila bananer. Tyvärr fick jag dem inte att gro, de är nog svåra. Men det är liksom tjusningen med att prova nytt - ibland funkar det, ibland inte. Desto roligare när det lyckas. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, precis, man köper stjälkar som ser någorlunda fräscha ut, sätter i vatten och väntar några veckor på att de ska få rötter, sen planterar man cirka 4 stjälkar i en kruka. första gången jag prövar det!

      Radera